6.11.07

Forfulgte uskyldigheder ..... NOT

De seneste to dages lastbilblokade har været et studie i manglende jordforbindelse, situationsfornemmelse og almindelig fornuft ... intet under at Transportforbundet ikke har villet støtte blokaden. Det plejer de nemlig at gøre hvis der er noget at have utilfredsheden i.

Jeg synes det er underholdende at høre chauffører i landevejenes mastodonter omtale sig selv som 'jaget vildt'.

Gu' er I ej, små venner - I er bare ved at være nødt til at lære, at hverken færdsels- eller arbejdsmiljølov er vejledende. De er begge præceptive, hvilket betyder at de skal overholdes.

Jeres branche har været så ureguleret i så mange år, at I har troet I kunne blive ved at gøre som det passer jer. Eller gøre som jeres vognmænd presser jer til ... de der køre-hviletidsregler er der sgu for at beskytte jer selv så vel som jeres medtrafikanter. Kan jeres vognmand ikke lide det? Det er bare ærgerligt. Det er nemlig ikke ham, der gør det rigtige, når han lægger planer som I ikke kan overholde uden at bryde køre-hviletidsreglerne - det er faktisk ham, der skider højt og flot på jeres helbred og køresikkerhed.

Kan I ikke fatte det?

Når jeres arbejdsgiver lægger planer, der gør det nødvendigt for jer at køre 13 - 15 timer i træk er det ham der er galt på den. Når der gives bøder for kaffeplettede fartskiver kunne det jo hænge sammen med de sidste mange års massive snyd med samme skiver? I ved reglerne er der. Læg den skide skive i en plastlomme eller lignende i stedet for at komme med lamme undskyldninger. Og kør efter reglerne, så I ikke er nødt til at overhælde skiven med kaffe for at skjule de manglende pauser.

Hvis I vil køre uden regler, så tag hyre hos en polsk eller anden øst-speditør. Vi andre vil gerne undgå de ulykker der forekommer når I er trætte og ukoncentrerede.

4 kommentarer:

et cetera sagde ...

Sagen i en nøddeskal, Dana - flot kommentar!

Unknown sagde ...

Yes - godt brølt - gid de ku' høre det - de der *stakkels* chauffører, der lider under de *slemme* vilkår de har.

Unknown sagde ...

hov, hov stop lige en halv.. jeg er enig i at det er sikkerhed før magelighed. Men når chaufførerne reagere, så må der været noget galt, og fagforningen må sgu give tingene både ledelse og retning. Ellers så er det jo bare altsammen, som statsministeren ynde og kalde det: socialistiske ballademagere.
så efter aktion kommer forhandling, jeg håber at de får resultater ud af at påpeget både dårlig lovgivning og elendige arbejdsgivere.

Dana Watsham sagde ...

Karen-Ditte, Transportforbundet har forhandlet med ministeriet i næsten et år - og har jo også undsagt den netop overståede blokade.

Humlen er jo, at man fra fagforeningsside godt ved, at de stramninger der er indført har været nødvendige, fordi 50% af deres medlemmer er fløjtende ligeglade med love og regler ... de vil have lov at køre som de altid har gjort, nemlig præcis som det passer dem (eller deres arbejdsgivere). Der har været så massivt fusk med fartskriverdokumentation, at det skønnedes nødvendigt med bøder hvis de på nogen måde er beskadigede - og det ved fagforeningen godt.

Derfor mit udfald.