7.10.08

Hvem siger uldne underbukser skal være kedelige?


I vores klima er godt, varmt undertøj stadig vigtigt.

Mine jævnaldrende og de der er ældre vil med gru huske barndommens ribstrikkede mamelukker/uldne vinterovertræksunderbukser med gammelkoneelastik i både talje og lår? Ikke lige det mest inspirerende - men alligevel det, der holdt os fra kronisk blærebetændelse når det var koldt.

Der har længe været brug for nytænkning, hvis ikke lige det skulle være skiundertøj - som jo alligevel mest er af kunststof. Uld er og bliver nummer et, synes jeg, og begyndte at lede. Knitty har en genial model, både til børn og voksne, som vist egentlig er tænkt til sommersjov og stranddage.

Strikket op i Brugsens strømpegarn er de ideelle under 'prinsessekjoler' på en kold vinterdag, eller i voksenstørrelse til sofahygge eller under en vid kjole. Yderligere er der den (luskede) fordel, at de er maskinvaskbare - og strømpegarnet er jernstærkt så bowserne kan holde til adskillige unger, eller til mange års voksenbrug.

Jeg har (som sædvanlig) redigeret lidt i opskriften. Oprindelig er linningen to omgange rib, en hulrække, to omgange rib. Jeg valgte i stedet at lave en rigtig løbegang, så der er ordentlig elastik i, samtidig med at der er plads til et lækkert silkebånd at binde sløjfe på.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg ved ikke hvem der siger at uldne underbukser er kedelige...dine er i hvert ifald ikke :-)

Anonym sagde ...

Det er da rigtigt, Dana. De er geniale til datterbarnet under hendes utallige (og absolut foretrukne) kjoler her til vinter.
KH Britt

Anonym sagde ...

Fantastisk idé!