20.12.09

Når man nu har -

- vekslende diætbehov i en større familiesammenhæng, bliver det pludselig sjovt at julebage.

Nu er der så lavet sukkerfri vaniljekranse - men det tilbagevendende problem er et familiemedlem, der ikke tåler peber. Og hun æææælsker brunkager og pebernødder ...

Nu er der lavet en portion, hvor peberet er erstattet med allehånde. Det er ganske spiseligt! Minder en del om hollandske spekulaas, selv om der er mindre fedt og sukker i.

Mens jeg stod der og stak hjerter og stjerner ud, kom jeg til at tænke på det år hvor Sisse og jeg bagte julesmåkager efter en af min mormors gamle amerikanske kogebøger. Der stod ganske vist noget om at halvere opskriften - det så vi først bagefter. Det år havde vi krydderismåkager i samtlige husets dåser, beholdere og bøtter. 875 småkager, sådan cirkus...

3 kommentarer:

Sifka sagde ...

Åhr manner, *fnis* 875 af slagsen!

Dana Watsham sagde ...

Ja - og vi forærede væk med arme og ben, og nåede alligevel at blive en anelse trætte af lige præcis den slags småkager ;o)

Tina - omme i London sagde ...

LOL - hvorfor i alverden lave en opskrift til saa mange! :) Det kan jeg faktisk godt huske fra gamle opskrifter. Gad vide hvorfor de gjorde det saadan? Hav en rigtig glaedelig jul med smaakager og hvad ellers der hoerer sig til hos jer.