20.7.09

Troubleshooting, potteblåt

Nå.

Efter en længere arkæologisk udgravning blandt bøgerne på værkstedet fandt jeg endelig min gamle notesbog fra det år jeg var på kursus hos Ingeborg Mule - plantefarvningens Grand Old Lady - og fik kigget på siderne om indigo. Papiret er blevet lidt gulligt siden 1977, men farveprøverne gløder stadigvæk!

Jeg kan huske, at hun havde en gruekedel ... sådan rigtig med mursten rundt om osv. Her var det ikke noget problem at holde 'svinsoppan' på 30 grader uden træk og kulde. Men jeg må jo nok indse, at zinkspanden er alt for tyndvægget til at holde rette temperatur i længere tid ad gangen. Den er fin til væskeindsamling, men ikke ret meget andet.

Godt så.

Next Mission Objective: At finde en stooooooooooor stentøjs-syltekrukke eller lignende. Mindst 5 liter. Det må blive hos Kirkens Korshær på torsdag, med mindre nogen derude kender nogen der har sådan et skrummel stående? Ler- eller stentøj, indvendig glasur, og som sagt mindst 5 liters rumfang?

Og for nu at blive i farveverdenen: Kender nogen derude nogen, der har en gammeldags blekoger-gryde stående i udhuset? Sådan en emaljeret sag på 20 liter?

Opdatering, fire timer senere:

Så er lerkrukken i hus. Blogverdenen er godt nok hurtig på aftrækkeren af og til! Nu mangler jeg bare blekogeren ;o)

Ingen kommentarer: