30.6.07

I'm in looooove! (advarsel: vi bli'r lige pindenørdet et øjeblik!)


Her gik jeg og troede, at de Knitpicks-rundpinde jeg købte i vinter var créme de la créme ... det er de også. Men de har fået en seriøs konkurrent: Addi Lace.


Optisk: Messingen er charmerende. Alle ungerne i bussen sad og hviskede: "Nu strikker hun med GULDpinde????", og jeg mindedes en gammel dame jeg traf som temmelig lille, der havde messingstrømpepinde der lynede og blinkede.

Spidsen er ikke h e l t så god som på Knitpicks. Til gengæld er wiren blødere, og enderne er en anelse lettere.

Eftersom jeg ofte strikker i offentlige transportmidler, bruger jeg oftest 60 cm rundpinde af pladshensyn, og så er wirens smidighed så afgjort en faktor. Stiv wire = ømme håndled. Når man er nede i en 2½mm pind er vægtforskellen ikke det store, så den betragter jeg egentlig som uvæsentlig.

Foreløbig vurdering: Skal man strikke mønster på hver pind, så man skal manipulere omslag+maskeindtagninger, er Knitpicks vinderen. Den lidt slankere spids gør det simpelthen nemmere. Strikker man mønster på hveranden pind er Addien suveræn. Også fordi messingen bliver varm i hånden på en anden måde.

6 kommentarer:

Julia Zahle sagde ...

Knitpicks har jeg endnu til gode at prøve, men jeg er også begejstret for Addis Lace pinde. Har før bøvlet med almindelig pinde i hulstrik i mohair, der tror jeg at Lace-pindene er helt perfekte.

Jeg kan i øvrigt godt lide at følge din blog.

VH Julia

Sifka sagde ...

Jeg har købt en rundpind i ædeltræ, som jeg synes er dejlig, men også dyr.

Måske skulle jeg prøve noget messing, idet jeg overvejer at skifte min samling fra oldtiden ud med noget mere opdateret:)

Anonym sagde ...

Måske skal jeg slet ikke pakke mine nedpakkede strikkepinde ud igen? men købe nye?? :-)

Dana Watsham sagde ...

sifka: Træpinde er gode til meget - men IKKE til hulmønsterstrik, med mindre man bruger tykt garn. Jeg har endnu ikke mødt en træpind, hvor omslag ikke bliver hængende i graten mellem wire og pind. Til gengæld elsker jeg træpinde til sweaterstrik.

Anne: Prøv dig frem - forskelligt værktøj til forskellige materialer er et godt mantra. Den pind som er perfekt til huller er måske umulig til tæt vævestrik!

Julia: Takker for de pæne ord :o)

Sifka sagde ...

Min dejlige, dyre ædeltræspinde knækkede så idag. Bare lige sådan knæk, uden vold eller anden sjov.:(

Dana Watsham sagde ...

Ibenholt kan ikke holde, når pinden er tyndere end 3½mm, siger min erfaring ... skal man købe ædeltræspinde, bør man vælge rosentræ til de små størrelser. Mere langfibret og smidigt. Men SURT er det!