Patriark Kirill har markeret sig som traditionalist. Læs her, hvad f.eks. www.catholic.org skriver om ham:
The new Patriarch is considered to be theologically and doctrinally solid and a man of deep faith. He is a champion of the Tradition and stalwart defender of the doctrine of the ancient Faith. He is also known to be very concerned over the moral decline of Russian, European and the broader western culture. Yet, some within the Church do not see him as “orthodox” enough. Most observers see this reticence as based upon a concern among some of the Orthodox faithful that he has shown openness to dialogue with the Holy See.Kursiveringerne er mine - og min bekymring er, at vi nu får endnu et sted på kloden, hvor religion kommer til at fylde (alt for) meget i både offentligt rum og offentlig debat.
Patriarch Kirill is articulate and outspoken when it comes to his strong critique of the current decline of moral values, the hostility of the contemporary culture toward the Church and the growing rejection of Christian influence throughout the world. He has called upon Orthodox Christians to be actively involved in reclaiming the culture with the values informed by the ancient faith. In that work, he has also expressed his support for their collaboration with Catholics.
De af os, der husker vores nyere tids historie længere tilbage end 1980, vil vide at den ortodokse kirke stod meget stærkt i den nærmest institutionaliserede antisemitisme i østeuropa - ikke kun i Rusland, men alle steder hvor den ortodokse indflydelse strakte sig. Hvad enten den var åbenlys eller undertrykt.
Lad os holde godt øje med Kirill. Der er en svag mulighed for positiv overraskelse, men jeg er ikke optimist.
4 kommentarer:
Hvis du vil vide noget om den ortodokse kirke, så er den romersk-katolske hjemmeside måske ikke ligefrem det mest oplagte valg.
Hvad er der galt i at være fundamentalist? Kan du heller ikke lide demokratiske og humanistiske fundamentalister?
Synes du det er et problem, hvis (jeg kender ham ikke selv) Patriark Kiril virkelig tror på det han står for (det er jo det, der er fundamentalisme fundamentalt set)?
At kirken er stærk i Rusland er ikke nødvendigvis det samme som at den fylder meget i det offentlige rum. Og skulle det være sådan at en stor del af kirkens medlemmer tænker politik i en religiøs optik, så er det vel deres demokratiske ret.
Det er rigtigt, at Rusland har en sørgelig historie, hvad angår progromer mod jøder. Også i dag står fremmedhaden stærkt, og det er ikke specielt rettet mod jøder. Jo mere man etnisk skiller sig ud fra befolkningsflertallet, jo mere udsat er man for overfald. Afrikanere i særlig grad. Det har heldigvis intet med den ortodokse kirke at gøre. Kirken har aldrig godkendt eller endsige accepteret forfølgelser af andre folkeslag, og skulle der være nogle præster, der har ført an, så har de ikke haft kirkens opbakning.
1. man skulle huske at jo mere ekstremt man udtrykker sig, des mere interesse har det for medierne. de fleste religiöse kommer aldrig frem i medierne med sine synspunkter.
2. jeg har, som kristen, aldrig vist modvilje mod et andet menneske alene for at vedkommende ikke er religiös. derimod har jeg ofte været offer for meget hadefuld chikanering fra ikketroende kun fordi jeg er kristen.
måske skulle vi alle bare stræbe mod at vise vores medmennesker lidt tolerance så at vi alle kan leve vores liv som vi hver især synes er rettest, såfremt vi ikke skader andre i processen.
kh.fra Island
Frida, der nu jubler over vores nye regering med lige antal mænd og kvinder og hvor præmier-ministeren er en lesbisk kvinde.
Frida, du er jo netop et eksempel på, at man sagtens kan være et dybt troende menneske, uden at man skal stille betingelser op for andre af den grund. Dem kender jeg mange af - både kristne af forskellig slags, muslimer, hinduer og jøder - og de har alle det tilfælles at de er mennesker først, troende næst - og meget bevidste om vigtigheden af at kunne rumme hinanden.
Jeg kender også fundamentalister. De giver mig myrekryb uanset farve.
Kristian: hvis man vil have et nogenlunde positivt, men stadig letkritisk, blik på Kirill, er en religiøs-men-uenig kilde nok bedre end den ortodokse kirkes egne talerør. Jeg nåede omkring en del blogs før jeg fandt den citerede side, og de var direkte skræmmende.
Der er det galt i at være fundamentalist, at man i sin hellige vished har det med at sætte hegn om sine medmennesker. Det er der aldrig kommet noget godt ud af, uanset den grundlæggende tro eller overbevisning. Kirills fundamentalisme ville ikke være et problem, hvis ikke han havde fået den post han har - en pave er en pave, og har indflydelse på mange millioner mennesker. Læg nøje mærke til at jeg ikke anfægter nogens ret - jeg udtrykker bekymring. Hvilket (for nu at blive i dit sprogbrug) er min selvfølgelige demokratiske ret.
Det ER stærkt bekymrende, at fundametalistiske, religøse eller politiske, holdninger, er ved at være stuerene. En fundamentalist lytter ofte ukritisk til sin leder. Dette er især et problem i lande, hvor demokratiet er nyt. Det tager flere generationer at ændre grundholdingen hos en befolkning, der stort set aldrig har prøvet andet en monokratier í en eller anden form - netop som i Rusland. DERFOR er Kiril holdning et problem og bekymrende.
Rusland er racefjendsk ja, og en ting man altid kan enes om i Rusland er antisemitisme. Med en patriark som Kiril tvivler jeg på, at en ændringsholding er på vej, og chancen for at starte en ændring af folks grundholdning må nok desværre skønnes at være sat på hold.
Ja,ekstremer/fundamentalister har let ved at få spalteplads i aviser osv., men hvis vi ikke er nogen, som råber vagt i gevær og finder tingene "problematiske", vil grænserne for, hvad der anses for racistiske/antisemitiske osv. blíve rykket. Med "ikke specielt rettet mod jøder" er der allerede taget et mini miní skridt til at anse, det er sker, for bagateller. Med næste skridt bliver grænsen rykket endnu engang. Kristian, jeg beskylder dig IKKE for at være antisemitisk, men bruger det til at vise, hvordan grænser let kan rykkes.
Send en kommentar